Educaţie la un nivel european

Posted on 29 octombrie 2008

0


Educaţia oferită copiilor la un nivel european tinde să nu mai fie un simplu deziderat, mai ales pentru şcolile implicate în colaborări cu alte şcoli din spaţiul Uniunii Europene.
Coordonatorul proiectului „Parteneriat şcolar Comenius pentru o educaţie de calitate Europeană”, ne-a oferit detalii despre participarea la acest proiect a şcolilor din Câmpia Turzii şi Viişoara, alături de şcoli din Italia şi Slovacia.

Parteneriat şcolar
Oare câţi dintre elevii care învaţă la Liceul Teoretic “Pavel Dan” sau dintre cei care au absolvit acest liceu în ultimii ani, nu au auzit de proiectele Comenius în care este implicată şcoala? Într-o formă sau alta, fiecare elev s-a implicat în activităţile de cooperare internaţională desfăşurate la liceu.web-szabo-p1060194.jpg
După participarea cu succes la proiectul şcolar multinaţional „Probleme de protecţia mediului – poluarea”, în care Liceul Teoretic „Pavel Dan” a avut rolul de şcoală coordonatoare, iar ca parteneri şcoli din Belgia, Portugalia, Grecia şi din Insulele Guadeloupe – Franţa, acum se derulează un alt proiect multilateral, „Parteneriat şcolar Comenius pentru o educaţie de calitate Europeană”.
Dacă primul proiect a fost centrat pe elev, implicând elevi dintr-un număr mare de clase, acum proiectul este centrat pe dezvoltarea instituţională, analizând nevoile şcolii în raport cu priorităţile naţionale şi europene ale noului tip de programe Lifelong Learning Programme (LLP) al Comisiei Europene. Tema este calitatea educaţiei. „Pot spune că avem nişte parteneri foarte serioşi şi sunt convinsă că munca pe care o depunem împreună va fi o experienţă extrem de utilă fiecărei instituţii şcolare, dar şi fiecărui participant, pentru îmbunătăţirea calităţii actului educaţional.” – afirmă prof. Maria Szabo.
Liceul Teoretic „Pavel Dan” din municipiul Câmpia Turzii are rolul de iniţiator şi coordonator al proiectului, iar şcolile partenere sunt: Gymnazium Sv. Moniky din oraşul Prešov, Slovacia, ISII G. Marconi din Piacenza, Italia, şi Şcoala din Viişoara.
Proiectul şi-a propus ridicarea nivelului calitativ al actului educaţional din şcolile partenere, raportat la standardele europene de calitate şi pregătirea şcolilor pentru îndeplinirea condiţiilor necesare obţinerii unei acreditări internaţionale în domeniul calităţii educaţiei. Am avut în vedere în special următoarele domenii: activitatea de predare – învăţare – evaluare, managementul educaţional, calitatea relaţiilor profesor – elev, dezvoltarea relaţiilor de parteneriat dintre şcoală şi părinţi, comunitatea locală, agenţi economici, precum şi dezvoltarea abilităţilor lingvistice ale profesorilor şi elevilor.
Primul pas – la noi, apoi în Slovacia
Proiectul a inclus patru reuniuni. În cadrul primei reuniuni, găzduită de şcolile din România, au participat profesori din Slovacia şi din Italia, şi s-a realizat o comparaţie între proiectele de dezvoltare ale şcolilor, modul în care se face diagnoza (analiza SWOT), stabilirea obiectivelor, proiectarea, implementarea, monitorizarea şi evaluarea calităţii actului educaţional, s-au dezbătut documentele europene cu privire la calitatea educaţiei, competenţele cheie, metodele de evaluare a calităţii şi s-au prezentat rapoartele de eutoevaluare a calităţii educaţiei. S-au desfăşurat lecţii demonstrative, prezentări de proiecte ale elevilor, prezentarea revistei şcolare a Liceului Teoretic „Pavel Dan” şi un program artistic susţinut de elevii din Şcoala Viişoara.
A doua reuniune a avut loc la Prešov, Slovacia unde au participat profesori, elevi şi preşedinţi ai Comitetelor de Părinţi. Aici s-a realizat un studiu comparativ despre relaţia şcoală – elev – părinte, a modalităţilor în care şcoala poate contribui la armonizarea relaţiei dintre tineri şi părinţii lor, precum şi asupra modului în care şcolile implică părinţii în susţinerea actului educaţional. Elevii au fost în marea lor majoritate membrii ai colectivelor de redacţie ai revistelor şcolare şi misiunea lor a fost să finalizere redactarea unei reviste internaţionale a proiectului.
Încă un pas – în Italia, apoi iar acasă
Recent ghirişenii şi viişorenii s-au întors de la cea de-a treia reuniune desfăşurată la Piacenza, Italia. Au participat elevi şi cadre didactice de la liceul din Câmpia Turzii şi de la Şcoala Viişoara, Ana Sevan, ca director al departamentului cultural din municipiu, şi Ioan Roman, ca Primar al Viişoarei. Delegaţia din Slovacia inclus şi un membru al Parlamentului.web-szabo-elevi.jpg
Reuniunea a urmărit realizarea unui studiu comparativ între relaţiile de parteneriat ale şcolilor cu comunitatea locală şi agenţii economici, modalităţi prin care ei pot deveni un real suport financiar pentru şcoală şi căutarea unor modalităţi despre ce le poate oferi şcoala în schimb, în scopul realizării unor relaţii reciproc avantajoase. S-a discutat despre educaţie şi pregătirea vocaţională pentru muncă, pentru dezvoltarea elevului. S-au comparat sistemele educaţionale, mobilitatea europeană şi competenţele cheie europene pentru cetăţenia activă. Elevii au lucrat împreună la realizarea paginii web a proiectului.
Până la sfârşitul lunii martie, când cele două şcoli din România vor găzdui reuniunea finală, vor munci pentru finalizarea produselor comune. Pagina web a proiectului, revista internaţională a elevilor, un CD cu documentele prezentate la reuniuni şi un DVD cu selecţii din înregistrările realizate în anii de colaborare, proiecte de lecţie şi ale elevilor, teste de evaluare, chestionare de evaluare a activităţii de proiect şi altele.web-szabo-profesori.jpg
„Elevii noştri au fost remarcaţi pentru nivelul foarte bun de cunoaştere a limbii engleze. Dar şi în sport – la un moment dat, băieţii au încins o miuţă de baschet cu colegii lor şi au uitat de alte activităţi programate. Pentru reuniunea din primăvară, ne aşteptăm la un grup numeros de zeci de elevi şi de profesori din Slovacia şi din Italia şi vom fi foarte mulţi implicaţi şi din şcolile noastre” – afirmă Szabo. „Ne gândim deja şi la o continuare a colaborării, la un nou proiect cu aceşti parteneri, dar şi la o lărgire a parteneriatul cu şcoli din alte ţări. Urmează să stabilim o nouă temă şi să demarăm căutarea de noi parteneri.”.

About these ads
Posted in: 12 - Şcoala