Zepelinul RATL-ului

Posted on 21 februarie 2009

0


Miercuri, pe la ora amiezii, un autobuz de-al RATL-ului s-a aprins puţin. Din cauza fumului, şoferul a oprit în staţia de lângă Primărie,  în faţa monumentului dedicat eroilor Revoluţiei.
Din informaţiile obţinute ulterior, am aflat că a fost vorba de o „broscuţă” (un autobuz SAVIEM, verde) cu nr. de circulaţie CJ 02 ZPL.
Intervenţia rapidă şi eficientă a şoferului a făcut ca incendiul să fie stins şi călătorii să nu se aleagă decât cu spaima.

Doar un incident
Din fericire, la sosirea pompierilor micul incendiu era aproape stins. Se pare că s-a aprins doar uleiul scurs pe toba de eşapament!?  De fapt, a fost un scurt circuit al instalaţiei electrice. Din fericire, într-un compartiment situat chiar sub scaunul şoferului şi fumul l-a afectat în primul rând pe el. Ca urmare a intervenţiei rapide a şoferului, nu au fost victime. Călătorii s-au ales doar cu ceva spaimă. Dar, asta face parte din  meniul „normal” al transportului în comun din România.
zepelin-761.JPGSe pare că unul dintre călători a anunţat incendiul la 112. Ceea ce a adus imediat maşina pompierilor şi pe cea a SMURD-ului la faţa locului. A venit şi Poliţia comunitară imediat.
Personalul regiei minimalizează evenimentul.
Directorul RATL Turda, Alin Popescu, susţine că s-a amplificat nejustificat de mult un mic incident, rezultat normal al vechimii autobuzelor tip SAVIEM utilizate de regie. „Autobuzele  de acest tip au fost construite în 1978 şi instalaţia electrică este coaptă. Nu putem să o înlocuim pe toată, la toate maşinile. Multe se pot întâmpla. Vă daţi seama că după scurtcircuit, pâsla izolatoare se aprinde pentru că este îmbibată, în timp,  cu motorină sau ulei. Dar nu a fost nimic grav.  Am fost încântat de rapiditatea cu care au intervenit pompierii.”.
Riscuri mocnite
Ca urmare, în scurt timp, autobuzul a fost remediat a ieşit din nou pe traseu.
Vechimea parcului rămâne un permanent factor de risc pentru călătorii care mai urcă în autobuzele regiei.zepelin-763.JPG
Din punctul de vedere al călătorului, adevărul este altul.
Regia efectuează un serviciu public.
Cum? Aşa cum poate, cu arhaicele vehicole din dotare, cu eforturi financiare mult prea mari şi cu eforturi umane lăudabile.
Dar să nu uităm că cetăţeanul care urcă în autobuz şi plăteşte biletul, se presupune că o face pentru a călători civilizat, rapid, confortabil. Nicidecum nu o face pentru a-şi asuma nişte riscuri. Omul  nu urcă în autobuz ca să coboare în fugă, speriat de fum. Aşa cum nu urcă în autobuz nici pentru a aştepta mai apoi,  în staţiile de pe parcurs, ca vajnicii controlori să-şi face treaba, blocând autobuzul în staţie.
Protecţia consumatorului călător
Rămâne în discuţie doar protecţia care se asigură consumatorului – călător.
Pentru taximetrişti sau vânzătorii de brânză, pentru alţi agenţi economici, se fac controale şi se aplică amenzi pentru  a se elimina riscurile pentru sănătatea consumatorului. Consumatorul de serviciu public de transport local urcă în autobuzele regiei pentru a-şi asuma riscuri!?
Parcul auto al RATL este foarte învechit. Situaţia atrage costuri mari de întreţinere, mare consum de combustibil, vehiculele sunt cârpite, prăfuite, lipsite de confort. Noile autobuze achiziţionate, din fabrică ori second-hand,  au venit să dreagă situaţia doar ca nişte picături în ocean. Chiar dacă vor  mai veni încă două autobuze noi, datele problemei nu se schimbă în esenţa lor.
Să nu uităm de lovitura primită de RATL prin pierderea traseelor ce făceau legătura cu Câmpia Turzii, în favoarea Alis-ului din Cluj Napoca.  Şi mai dureros pentru regie este faptul că  autobuzele firmei concurente mai răpesc şi din bruma de călători potenţiali ai regiei, de pe tronsonul Centru – Micro III – Poiana. Bruma ce rămâne după trecerea microbuzelor maxi-taxi.
Pentru că taxatoarele vor fi înlocuite cu  „validatoarele” autotaxării, înainte de a urca în autobuz va trebui să vă cumpăraţi biletul de călătorie.
Poate că ar fi bine ca atunci când urcaţi în autobuzele vechi ale regiei, mai întâi, să vă căutaţi şi un trifoi cu patru foi.
Pentru a trece cu bine riscurile micilor incidente oferite de transportul în comun turdean.

Etichetat: , , ,