Spune-mi, dacă …

Posted on 23 Iulie 2009

4


Este prima oară când dedic o postare întreagă unui blog. Puteţi fi siguri că nu este un blog obişnuit, banal. A venit pe blogul meu, din curiozitate (mărturisită, deci, iertabilă!), de pe blogroll-ul lui Vania – un alt blog tot ne-obişnuit, tot ne-banal. Evident.

Când accesezi blogul, prima surpriză este muzica. Ia startul în clipa în care se iveşte imaginea paginii blogului. Dacă îţi place muzica aleasă de Ela, e o surpriză plăcută.

A doua surpriză, tot plăcută – cel puţin pentru mine, este zidul de etichete din susul paginii. Fiecare cărămidă este un link spre un poet!

Tot blogul este structurat cu un amestec teribil de rafinament, fineţe, inteligenţă şi … să adaug şi bun gust, ar fi superfluu. Găseşti cam de toate aici. E „groaznic” de vizitat, pentru că nu şti pe ce etichetă să dai click. Aşa cum nu şti nici ce surpriză te aşteaptă dincolo de link.

Tot ce am scris până acum despre blogul Elei Roseni – habar n-am dacă este un nume sau un pseudonim! – ar justifica laudele aduse, dar nu alocarea unei postări întregi. chiar dacă este un „blog balsamic, uneori, cu bobârnace”. Hai, că v-am fiert destul. Vă mărturisesc, cu mâna pe inimă, că „cireaşa de pe tort”, dar nu de pe un tort oarecare, a fost re-întâlnirea mea cu unul dintre poemele lui Nichita Stănescu. Poet pe care îl văzusem, în carne şi oase, în timpul liceului. La LMV – a nu se uita!

Eram, undeva pe la începutul anilor ’80,  în oraşul meu natal, Satu Mare, aşteptând ca bunăvoinţa miliţiei să îmi ofere certificatul de cazier în aceeaşi zi. Cum să-mi scurtez aşteptarea chinuitoare? Am intrat într-o librărie şi am găsit un volum de poezii, scos în Biblioteca pentru toţi. Era doar cinci lei. Pentru mine a fost o comoară găsită, aproape de Casa Albă, unde mă adusese barza! M-am aşezat pe o bancă din parc şi am citit, poezie după poezie, cu nesaţ, până am ajuns la … un poem de numai câteva rânduri.

Se numeşte foarte simplu: Poem. Are numai câteva versuri, condensând în câteva cuvinte, o declaraţie de dragoste care m-a tulburat. La vremea respectivă, nu eram în nici o relaţie. Trăiam aiurea. Lucram. Timpul liber îl dedicam în întregime filumeniei. Nu era nimic în jurul meu care să mă atragă. Cazierul îmi trebuia … nu-mi amintesc pentru ce. Mi se pare că pentru cursul de ghizi turistici (până la urmă, am dat examenele, pentru română şi franceză, dar … nu mi-am luat şi hârtia; am înţeles că nu aş putea-o folosi şi ar mucegăi lângă atestatul în Cobol; pentru mine fuseseră importante cunoştinţele acumulate, testele trecute, nu diplomele!).

Nu cred că are vreun rost să mai lungesc povestea. Iată poemul – în două versiuni: română şi engleză. Poate vă place şi vouă!

Poem

Spune-mi, dacă te-aş prinde-ntr-o zi

şi ţi-aş săruta talpa piciorului,

nu-i aşa că ai şchiopata puţin, dupa aceea,

de teamă să nu-mi striveşti sărutul?

A Poem

Tell me, if I caught you one day

and kissed the sole of your foot,

wouldn’t you limp a little then,

afraid to crush my kiss?

Îmi amintesc că am învăţat pe de rost, imediat, acest poem. Apoi, că am cerut câtorva graficieni să mi-l ilustreze. Fără succes. niciunul nu s-a încumetat. Şi am rămas cu o ceaţă în gând, de câte ori îmi recitam poemul, nereuşind să mi-l imaginez ca fiind posibil, realizabil … din lipsă de iubită care să merite gestul …

Îmi mai amintesc şi că o emoţie similară m-a topit, numai prin clasa a X-a, când am învăţat pe de rost, tot atât de spontan, o strofă dintr-o poezie a lui Victor Hugo:

Demain, dès l’aube, à l’heure où blanchit la campagne,

Je partirai. Vois-tu, je sais que tu m’attends.

J’irai par la forêt, j’irai par la montagne.

Je ne puis demeurer loin de toi plus longtemps.

Era o poezie splendidă … în afară de ultimele două versuri. Pentru că era declaraţia de dragoste faţă de fiica lui iubită, care … murise înecată în Sena.

Noapte bună, iubire!

P.S.: sunt obligat să revin, pentru că prins-o pe Ela că mai are un blog: Poetry & Haiku, cu subtitlul „A good coffee and a nice poem save my day!”!

http://zamphotograph.blogspot.com/2010/05/daca-ti-as-saruta-talpa-piciorului.html

