Acasă, de la Rimetea

Posted on 2 octombrie 2009

4


Zilele trecute promiteam comentarii de la expoziţia filarmoniştilor, reveniţi acasă din tabăra de creaţie de la Rimetea. Chose promise …

După o oarecare pauză – justificată de vara care te îndeamnă mai mult la căutări prin sipetul ei cu comori vizuale, auditive, olfactive, … decât să trudeşti la organizarea unei expoziţii – „neprofesioniştii” de la Fliarmonia au pus stăpânire pe ceea ce acum se numeşte (pentru cât timp, oare?) Galeria municipală de artă.

Dacă Primăria le-a sponsorizat tabăra de creaţie de sub piatra Trascăului şi le-a mai şi dat pe mână o galerie, s-au pus pe treabă şi au ieşit în faţa publicului cu un „raport de activitate”. Nu 1 expo 4876scris ori vorbit, ci prin lucrările rezultate din joaca lor de-a artiştii şi de-a vacanţa.

La exterior, galeria de artă arată … jalnic. 2 expo 4875Doar cele două buline galbene o mai înveselesc un pic. Altfel, o confunzi cu … orice, în afară de loc de manifestare a artelor.

Înăuntru, e cu totul altceva. Picturile alternează cu fotografii şi cu sculpturi. Iar vernisajul a dovedit, încă o dată, cât de mică e sala când vin amatorii! „Profesioniştilor” le ajunge, totuşi!?

Discursurile au fost scurte. Stegaru ca şef al găştii, Răceanu de la Casa de cultură, Octavian Popescu şeful de la AAP Cluj şi criticul Sabin Mircea Rus. Doar acesta din urmă s-a lungit la vorbă. Şi, bine a făcut, pentru că i-a luat pe rând la purecat pe fiecare dintre expozanţi, 3 expo 4964ajutându-ne să înţelegem mai bine cu ce-au umplut pereţii.

Pentru cei care nu au fost de faţă, transcriu ceva din ce am apucat să notez. Zicea Rus, cam aşa:  „Bugnariu manifestă tenacitate în pictură şi este receptiv la critică; mai mult, este pe cale de a face pasul de la linie spre pată!, Ciui, cel care suferă de modestie excesivă a prezentat o cromatică diferită de cea cu care ne obişnuise în eternele lui peisaje de iarnă; surprinde ce are vara mai frumos! Cristea, care se joacă iar cu culorile, face şi ea trecearea spre pată, lăsând linia pentru ucenici! Crişan este o altă surpriză; chiar dacă nu-şi trădează obârşia interbelică, se dovedeşte acelaşi talent latent care scoate din când în când o 4 expo 4965lucrare uimitoare! Federiga trece de la peisajul urban la cel rural, realizând adevărate studii de lumină! Ilişiu vine cu fotografie şi pictură, trecând de la a surprinde la a crea! Ţigănilă rămîne acelaşi meseriaş altruist; îşi dovedeşte aceeaşi plăcere în a-şi exprima talentul, ca şi în a împărtăşi din cunoştinţe! Nechifor aduce în pasteluri joaca de-a maestrul;  începe să înţeleagă că ritualul scolastic te obligă să te înghesui în canoane; dar înseamnă şi discurs, dezbatere, schimb multicultural, care lasă amprentă pe artist! Stegaru se uită la treptele de sus şi le sare; la el, alternanţa este între sculptură şi pictură; lucrarea din centrul sălii se vrea o propunere pentru un monument al ţăranului; îmbinarea: sapă, cătuşe, pământ, 5 expo 4969sugerează o doză de sarcasm, iar sapa care, parcă, râde, face haz de necaz!”

Rus a mai remarcat tematica legată a expoziţiei. Grupul se defineşte prin armonia discursurilor plastice individuale.  Creşterea calitativă bate la ochiul avizat. De-aceea, la final, toţi expozanţii au primit de la Stegaru un exemplar din poza de grup de la încheierea taberei?!

Şi mie, din ce am notat, din ce am văzut cu ochi de profan, tot o expoziţie reuşită îmi iese.

O mică selecţie din lucrările expuse puteţi vedea mai jos:zamfir P5157

album cu imagini de la Expo FILARMONIA

Şi-am încălecat pe-o … pipă îmbârligată şi v-am spus povestea toată. Ş-am venit şi eu acasă. Covrig din cauza unor crampe, m-am făcut că dorm, vreo două ore. M-a trezit conştiinţa datoriei! Aşa aţi ajuns să citiţi postarea despre cum s-au întors acasă filarmoniştii din Raiul de la Rimetea.

Posted in: 22 - Evenimente