Întoarcere pe autostradă

Posted on 29 noiembrie 2009

13


În august, când mi-am exprimat neîncrederea privind darea în funcţiune a tronsonului Turda – Gilău până la sfârşitul lui 2009, şeful american s-a ofuscat. I-am explicat că, după ce mi s-a promis acest lucru în 2007 şi din nou în 2008, acum nu-l mai cred. Între timp, … a plecat, lăsând locul altuia, care se va scuza că nu ştie despre ce este vorba.

De curând, am citit în Gardianul ultimele veşti ce ne vin dinspre secretosul Paşalâc Bechtel:

Cei 42 km din autostrada Transilvania vor fi inaugurati doar pentru vizita oficiala

„Finalizarea celor 42 kilometri din autostrada Brasov-Bors, pana la 1 decembrie – termenul impus de premierul Emil Boc – ramane incerta, pentru ca americanii de la Bechtel nu vor finaliza instalarea elementelor de siguranta a traficului. Chiar daca peste 10 zile se va taia panglica celor 42 de kilometri de autostrada dintre Turda si Gilau, Ministerul Transporturilor trebuie sa inchida circulatia imediat dupa inaugurare pe acest tronson, pentru finalizarea lucrarilor. Compania Bechtel spune ca in protocolul semnat in primavara acestui an intre antreprenor si Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale „este precizat ca noi trebuie sa finalizam, pana la sfarsitul anului, numai elementele principale ale tronsonului Turda-Gilau”. Anul viitor, Ministerul Transporturilor va da in folosinta maximum 12 km din autostrada Transilvania.

Chiar daca ar fi trebuit sa circulam pe inca 76 km din autostrada la sfarsitul lunii februarie 2010, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) se va lauda cu maximum 12 km din autostrada Transilvania. „Nu se stie daca se va taia panglica la cei 42 de kilometri de autostrada intre Turda si Gilau. Chiar daca se va deschide acel tronson pe 1 decembrie, Compania Nationala de Autostrazi va inchide imediat circulatia, dupa ce va defila coloana oficiala, pentru a finaliza montarea elementelor de siguranta. Nu se va putea circula la 1 decembrie pentru ca nu vor fi montate toate elementele de siguranta. Au existat probleme cu turnarea asfaltului pe cei 42 km de autostrada. Octombrie a fost o luna friguroasa si marea majoritate a asfaltului a fost turnat in luna octombrie. In aceste conditii, asfaltul nu rezista mai mult de sase luni. S-ar putea sa avem zeci de kilometri de asfalt decopertati si sa ii inlocuim”, ne-au declarat surse autorizate. Potrivit acestora, cei 42 km de autostrada primesc aviz de calitate de aceleasi persoane din conducerea Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Cluj care au verificat centurile Gherla si Cluj, lucrari care a doua zi s-au surpat … ne-au mai declarat sursele citate.”

La fel, din Monitorul de Cluj aflăm:

Municipiul de sub Feleac va fi mai liber de martea viitoare

Cit trafic scoate autostrada din Cluj?

„Traseul de trafic greu care va fi descongestionat de punerea in circulatie a tronsonului de autostrada este Nodul N (Calea Floresti), strazile Primaverii, Izlazului, Frunzisului, Observatorului si de pe Calea Turzii”, a explicat Oana Buzatu, purtatoarea de cuvint a Primariei Cluj Napoca.

Comisarul Florin Goia, seful Politiei Rutiere a municipiului Cluj-Napoca, crede ca darea in utilizare a tronsonului de autostrada dintre Turda si Gilau va scoate din oras aproximativ 30% din traficul de tranzit. Ceea ce inseamna ca undeva in jur 5.000 de autovehicule, dintre care peste 700 de camioane, nu vor mai fi nevoite sa treaca prin Cluj Napoca.

Despre Turda, nimic! Nici de la Bucureşti, nici de la Cluj Napoca, nu se observă coşmarul traficului din Turda şi Câmpia Turzii, cauzat de maşinile de tonaj greu care vin dinspre Târgu Mureş! Nici despre şansa noastră de a răsufla uşuraţi după ce acest trafic greu şi de tranzit se va muta pe autostradă. Dar … numai după ce sufocă în continuare cele două municipii, pentru că lipseşte tronsonul Câmpia Turzii – Turda şi vehicolele trebuie să străbată ambele municipii ca să ajungă la Nodul Turda al autostrăzii. Singurele avantajate rămânând cele care vin dinspre Alba Iulia, într-adevăr. Mult mai puţine. Marea majoritate a celor 5.ooo de maşini, care nu vor mai tranzita Cluj Napoca, vor tranzita în continuare, atât Câmpia Turzii, cât şi Turda! Ca să nu mai vorbim că, între momentul inaugurării şi momentul dării în exploatare a bucăţii de autostradă va mai trece ceva timp. Până la următoarea campanie electorală sau până la următoarea … Zi Naţională a României!?

Cum vor evolua lucrările, ne spune Adevărul de Cluj.

Şi, vom vedea şi noi, pe teren! De câteva zile, pândesc ceaţa care mă împiedică să fotografiez şi să filmez stadiul lucrărilor. Astăzi, pot ilustra numai cu imagini din zona Turda. De acum câteva săptămâni, când am fost la Deleni, mergând şi venind pe autostradă. Dacă acolo unde la 29 octombrie situaţia era ca în imaginea alăturată, Boc se va plimba pe autostradă … vom vedea!

Mai citiţi şi ce au constatat cei de la Capital.

Deci, deocamdată, autostrada este utilizată numai pentru întoarcere. Ca la Ploieşti! Dacă vreţi să vedeţi cam pe unde ar trece viitoarea autostradă, daţi click aici. În realitate, o vom vedea peste câteva decenii. Probabil!

Update – seara: Pe la orele 4 ale după-amiezii … Soarele m-a făcut să exclam: „Pe cai, că se filmează!”. Ţuşti, în casă, am umflat paratul foto şi … după nici o oră … filmam la Km 17 de pe A3!!!

Apoi, am mers în zona carierei Sănduleşti, cam în zona unde am fotografiat acum o lună. Mi se pare că e Km 19, pe-acolo. Azi, nu am mai putut intra pe oriunde: gardurile … au totuşi şi spărturi! Vezi imaginile:

Ultimele două imagini, vin cu dovada activităţii umane din zonă şi cu dovada aventurilor mele prin noroaiele de pe lângă autostradă!

M-am convins cât de mare-i Bocu’ nost’: de frica lui, ce nu s-a făcut în patru ani, s-a făcut în patru săptămâni! Vouloir, c’est pouvoir! Zice şi turcu’ după ce vizitează Parisul!