Şeful Bandei

Posted on 10 Ianuarie 2010

15


În Moldoveneşti-ul cu ceapă roşie, există o Bandă. Câţiva muzicanţi locali s-au întrunit într-o formaţie, ca să valorifice şi perpetueze tradiţiile muzicale locale. Ötvös Karoly e primaş. Tot primaş este şi Palfi Jenö. Au doi bracişti: Kanyora Paul (nimeni altul decât … Primarul comunei!) şi Rostaş Ioan. Încheie „plutonul”, contrabasul lui Hajdar Ludovic. În peregrinările mele prin Satele Unite ale Oprişanilor, l-am „prins” pe Ötvös întorcându-se acasă de la o „meditaţie” şi a acceptat să-mi cânte din vioara lui fermecată.

„Eu cânt pe strune de la şapte ani. Tata, cu cei doi fraţi ai lui, care au avut şi ei copii, am făcut orchestra …  În ’44, doi fraţi de-ai mei au plecat în Ungaria şi tata a rămas singur, numai cu ceilalţi trei băieţi, şi ne-o pus pe scenă, că n-o mai avut cu cine cânta.” – mărturiseşte Ötvös. La cei 78 de ani pe care îi poartă de parcă ar fi mult mai puţini. Nici nu are timp să îmbătrânească, pentru că mai are de cântat.

În apartamentul său din Micro I, e plin de flori. Şi de fotografii în care apare, mereu, în prim plan, el şi vioara lui.

Ötvös este autodidact. Profesorul i-a fost tata şi … nevoia. Susţine că e „ţigan maghiar”. Vine din Vălenii Moldoveneştilor. A muncit ca strungar la Ciment şi acum se bucură de o pensie frumuşică. Muzica i-a fost a doua natură. A cântat în Văleniul natal, în Moldoveneşti şi Turda, dar, şi în Ungaria şi Germania. Conduce Banda muzicanţilor din Moldoveneşti şi învaţă copii care doresc să îşi înfrumuseţeze viaţa cu acordurile viorii.

Cei doi copii ai săi, un băiat şi o fată, au deprins plăcerea de a cânta, dar, o fac numai pentru propria plăcere. Soţia a plecat pe tărâmuri mai liniştite, cu vreo 30 de ani în urmă.

De la Ötvös am aflat şi ce este braciul: o vioară cu 1/4 – 1/2 mai mare. Kanyora Paul, cât e el de Primar al comunei Moldoveneşti, cântă pe un braci cu numai 3 coarde.

Acum, am un motiv în plus să merg pe la Moldoveneşti. Ca să vorbesc şi cu celălalt primaş al Bandei muzicanţilor din Moldoveneşti. Poate, şi cu bracistul celor trei coarde!

Posted in: 24 - Formaţii