Obrazul, la control

Posted on 29 Ianuarie 2010

20


Cu vreo şapte luni în urmă, am participat la o acţiune a firmei angajată de RATL pentru controlul biletelor de călătorie. Tocmai se introdusese autotaxarea. Am fost invitat să însoţesc echipa de controlori, din nou, într-un filtru, desfăşurat ieri, 28 ianuarie, în zona “garaj Ciment”, la ora prânzului.

Pentru o staţie?!

Cu această „nedumerire” se apărau, în mod repetat, numeroşii bruneţi prinşi fără bilet în autobuzele RATL-ului, verificate joi la prânz. Pentru că, într-o oră şi jumătate, în cele 47 de autobuze verificate, au fost depistaţi 38 de călători fără bilet. Aproape în exclusivitate, erau tineri şi … arţăgoşi. Şi bruneţi. Doar prezenţa şi fermitatea agenţilor Poliţiei comunitare i-a mai potolit. Iar pe cei care nu i-au convins, i-au transportat la sediu pentru clarificări.

Pentru o staţie?” – întrebau cei care s-au obişnuit să circule, din centru până în Poiana, fără a plăti biletul de călătorie. Cu RATL-ul. Pentru că la ALIS nu le merge. Alţii erau revoltaţi că Primăria le dă de mâncare la cantina săracilor, dar … „trebuie să plătească biletul pe autobuz?

Doar 11 din cei 38 au acceptat să achite, pe loc, modica amendă de 5 lei, respectiv, biletul de amendă.

Drepturi uitate

Cam jumătate dintre ei au coborât din autobuz şi … s-au „evaporat” în gălăgia specifică lor şi cu întreg alaiul de vorbe murdare. Pe care le-au distribuit fără părtinire, atât controlorilor, cât şi agenţilor Poliţiei comunitare. Am avut şi eu parte de o porţie consistentă. Pentru că, în viziunea lor, nu este grav că au încălcat normele, legile, regulile, ci, este vinovat controlorul, poliţistul sau fotograful. Vorbesc cu nonşalanţă despre „drepturile” lor, călcând, fără jenă, pe obligaţiile lor sau pe drepturile celorlalţi. Dar, asta este o altă poveste. Şi nu este nouă.

Oricum, după prima jumătate de oră, contravenineţii s-au rărit drastic. „Amărâţii” şi-au anunţat amicii prin telefoanele mobile. Una dintre fetele surprinse fără bilet, ne-a oferit un spectacol aparte: timp de vreo zece minute, şi-a înşirat „revolta” prin telefon. Probabil, protectorului. Apoi, a şters-o englezeşte.

album imagini acţiune control

Ce urmează?

Pentru perioada cât va mai exista, RATL-ul va întări echipele de control cu personal propriu. Ca să evite discuţiile şi suspiciunile privind activitatea firmei plătite pentru control.

Firma de pază îşi are problemele ei. Nu poate acţiona în forţă din cauza constrângerilor legislative. La desfiinţarea RATL-ului, vor trebui să-şi caute alt beneficiar.

Pentru că ALIS-ul, care a câştigat licitaţia pentru transportul în comun în Turda, a câştigat şi la contestarea licitaţiei. Conform Deciziei nr. 346/19.01.2010 a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.

Deocamdată, nu e bine. Nu sunt fan nici al ALIS-ului, cum nu am fost nici al RATL-ului. Dar, se vede cu ochiul liber că în transportul local turdean e ca în … Danemarca. Pute! A matrapazlâcuri tolerate de cei care ar trebui să reglementeze situaţia. Dacă ar fi adevărate chiar şi numai jumătate din zvonurile care circulă, …  ar fi rău!

Anunțuri