Du ca la Copăceni

Posted on 9 Iunie 2010

2


V-am povestit, în postarea Du ca la Kopenhaga, că un grup de elevi de la Şcoala “Simion Balint” din Copăceni, însoţiţi de cadre didactice şi părinţi, au plecat la Kopenhaga, în vizită la partenerii de proiect. Atunci, directorul Augustin Duca mi-a promis că îşi revarsă în faţa mea tolba cu impresii, când ajunge din nou la Copăceni. Aseară a sunat telefonul …

Astăzi, am salutat Soarele dimineţii, din curtea Şcolii “Simion Balint” din Copăceni, salutându-l, totodată, şi pe inginerul director de şcoală.

L-am întrebat pe primul copil ieşit în calea noastră, o fetiţă (frumuşică – am văzut eu – şi cuminte “ca toţi copiii noştri” – îmi spune directorul Duca) întâlnit în curtea şcolii – era unul din “delegaţie” – şi mi-a răspuns că “totul a fost foarte frumos” şi că l-a impresionat “relaţia prietenească dintre profesori şi elevi“.

Detalierea celor două răspunsuri ale elevului am primit-o, stând la taclale lângă o cafea, de la artizanul “expediţiei”, Augustin Duca, directorul şcolii.

Ambasadorul şi micii ambasadori

Au fost două sptămâni de vis. Am mers încolo prin Praga, ne-am întors prin Veneţia, ocolind cam o mie de kilometri. Copii, părinţi, cadre didactice, toţi au fost încântaţi de călătorie. În toate cele zece zile petrecute în Danemarka, am avut activităţi comune cu elevii Şcolii Friskolen (o şcoală privată, cu 160 de elevi şi 18 cadre didactice) din Skive sau cu caracter turistic. Am vizitat insula Furr, oraşul Viborg, malul Mării Nordului, am vizitat o turbină eoliană şi am primit explicaţiile unui inginer de-acolo, …” – îmi spune Duca.

Un punct important din program a fost participarea la “Zilele satului” la Krejbayg, unde s-au întâlnit cu Victor Micula, ambasadoral României în Danemarca şi Islanda. Cele două ore din programul ambasadorului s-au făcut … şapte! Excelenţa Sa nu se regăsea din admiraţia faţă de un grup de copii de la o şcoală dintr-un sat din ţară, care, prin participarea la proiectul comun şi prin programul artisitic, prezentat în faţa a peste o sută de persoane, s-au constituit într-un alt ambasador al României pe plaiurile daneze. “Sunteţi ambasadorii Copăceniului, Transilvaniei şi ai României!” – i-a numit diplomatul.

În pădure, la malul mării

Am fost cazaţi la o casă de oaspeţi situată într-o pădure, la câteva sute de metri de malul mării” – îşi aminteşte Duca. Pentru că proiectul are ca scop “creşterea mobilităţii de-a lungul şi de-a latul Europei Unite”, şi-au prezentat ţara prin imagini din excursiile realizate de colective din şcoală în cadrul activităţilor extracurriculare din ultimii ani. Ca urmare, toţi cei de pe-acolo vor să vină în România. Unii vor veni în mai 2011, în delegaţia şcolii, în cadrul proiectului comun, alţii în concedii ori vacanţe.

Pentru ai noştri au fost zile minunate, de neuitat” – conchide Duca. “Pe planul educaţiei, câştigul a fost imens. Geografia Europei din autocar, istorie învăţată în popasuri, biologie, ecologie, arhitectură, tehnică, … Planurile în care cunoştinţele copiilor, dar şi ale părinţilor şi cadrelor didactice, s-au îmbogăţit cu informaţii.”.

album cu imagini din călătorie

De la prieten pentru prieten

Unul dintre obiectivele proiectului este perfecţionarea în materie de engleză. Deja sunt în lucru capitole din proiect care vizează acest aspect. Intenţionează chiar să realizeze, împreună, un mic dicţionar român-englez-danez, precum şi să complecteze pagina web a proiectului.

Rezultatul cel mai important al colaborării copândenilor cu danezii este faptul că au reuşit să modifice percepţia asupra poporului român din mintea celor de la malul Mării Nordului. După ce li s-a prezentat o “seară românească” acasă la ei, vor să retrăiască adevărate “seri româneşti” pe plaiurile mioritice.

De la Copăceni la Kopenhaga şi înapoi la Copăceni. O călătorie pe care, altă-dată, nici nu şi-ar fi putut-o imagina cei al căror sat era numit, în glumă, Copenhaga!

În curând, la şcoala din Copăceni se va finaliza o lucrare de mare importanţă pentru igienă: fosa septică. Conform promisiunilor primite, Duca speră în susţinere financiară din partea danezilor (fonduri ale Guvernului danez) pentru alte proiecte de ridicare a calităţii infrastructurii şcolare din satul de la capătul Cheilor Turenilor!

Posted in: 12 - Şcoala