Pseudo-Cronică mondenă

Posted on 5 August 2010

10


Cu un deceniu în urmă, lucram la un ziar cu redacţia în Cluj Napoca. Mă sună redactorul şef şi mă întreabă dacă aş putea face, în week-end, o cronică a unui meci de fotbal. L-am întrebat: ce-i aia, fotbal, dar, l-am asigurat că mă voi strădui! După ce i-am trimis materialul, m-a sunat din nou. Îi plăcuse cronica şi se mira că am afirmat că habar n-am de fotbal. Acum, fără să mă pună nimeni, iată-mă, întocmind o cronică mondenă.

Birthday-ul unei Doamne

M-am pomenit invitat la sărbătorirea zilei de naştere a Pamelei Raţiu. Pentru că nu se poate declina o asemenea invitaţie, decât cu scuze temeinice, am onorat onoranta invitaţie.

Problema a fost cadoul. Pentru că nu puteam merge cu mâna goală, am dus şi eu ce am putut: o floare şi o cutie de chibrituri! Cel mai preţios omagiu în faţa unei femei este să-i dăruieşti o floare … furată! De-aceea, am furat din grădina vecinei (cu încântata ei aprobare!) o floare mai deosebită, o floare albă, asemănătoare cu „rochiţa-rândunicii”. Şi am nimerit teribil de bine: sărbătorita a arborat o ţinută albă! Nici cutia de chibrituri nu a fost mai prejos: pe faţă avea o fotografie cu sărbătorita şi tradiţionala urare „La Mulţi Ani cu sănătate”, iar, pe verso, o imagine a soţului ei, Indrei. Se pare că am produs o plăcută surpriză.

Să revenim la „cestiune”, la sărbătoare. Programată, iniţial, la Petreşti, la poalele pădurii, ploaia a adus sărbătorirea în curtea Casei Raţiu. Acum, ar trebui să vă înşir personalităţile prezente … Sar peste acest paragraf, de teamă să nu omit pe cineva. Pe unii, îi puteţi remarca în imaginile din albumul cu poze. Vă voi spune, doar, că invitaţii au fost delectaţi cu scenete de teatru – trupa lui Cornel Miron s-a întrecut pe sine! – şi cu piese muzicale interpretate de Cvartetul „Tetarto”, format din studenţi de la Academia de muzică „Gheorghe Dima” din Cluj Napoca. Notaţi-vă numele „muşchetarilor”: Andrei Ciobanu şi Ioana Forna, la viori, Marius Maier la violă şi Andras Vilhelem la violoncel. S-ar putea ca după douăzeci de ani … Piesa de rezistenţă a recitalului lor a fost „Mica serenadă” a lui Mozart. Cu care m-au atins la coarda sensibilă, piesa amintindu-mi de clipe unice, trăite cu … douăzeci de ani în urmă.

Secondo tempo al sărbătorii a fost ridicat la nivelul foişorului şi a constat din bucate alese, preparate măiestrit de bucătăresele Casei Raţiu. Aici, la recitalul de artă gastronomică, s-a evidenţiat maestrul grataragiu … Cornel Miron. Parcă, mai priceput în acest domeniu dificil decât la teatru (cu afirmaţia aceasta, chiar dacă este părerea mea sinceră, mi-am asigurat un pumn în spate când mă întâlneşte!).

Normal, ceea ce începuse cu teatru, a continuat cu acorduri simfonice şi cu armonii culinare, s-a încheiat cu bisericuţe, cu  paharele de vin şi bere în mână, în funcţie de preferinţe.

Conform devizei postată la intrarea în apartamentul Raţiu, Carpe diem, clipele petrecute de musafiri, la sărbătoarea Pamelei, au fost trăite din plin, unse cu artă şi împestriţate cu penele realizărilor familiei pe plan cultural, pentru comunitatea turdeană, din care fac parte.

În tot timpul celor trei ore, Pamela şi Indrei s-au întreţinut, pe rând, cu toţi musafirii. Mai ales pe tema succesului manifestării TransilvaniaFest (fost TurdaFest!) care s-a ţinut la Biertan. Astfel, o a doua motivaţie a seratei a fost un discret team-building. Aşa cum, de altfel, familia Raţiu a mai oferit, nu cu mult timp în urmă.

Dar, Pamela nu a abdicat nici de la îndatoririle de proprietară de animale: a împărţit bucate găinilor, porumbeilor şi iepurilor din curticica de la vale.

Tot de la vale, au venit, din când în când, din păcate, şi miasme puturoase, care ne-au amintit că, totuşi, birthday-ul a fost sărbătorit în fascinanta noastră indolenţă românească.

Notă: încă nu am reuşit uploadarea filmuleţului cu care voi completa această postare!

