Grădiniţa mea de vară

Posted on 18 August 2010

6


Reşedinţa mea de vară e la ţară – se lăuda Poetul. Pentru copii din familiile defavorizate din comunitatea romă din Câmpia Turzii, reşedinţa lor de vară este la fostul bloc de nefamilişti dintre … Blocuri.

La invitaţia neobositului Alexandru Lacatos, cu care ne-am mai întâlnit pe tărâmul încercărilor de ajutorare a semenilor mai puţin norocoşi, am dat o raită printre blocurile ghirişene şi m-am oprit la ceata lui de piţigoi. Gălăgioşi, dar, cuminţi.

Luciana Truţa, director la Gradiniţa „Lumea prichindeilor” îmi spune: „În această perioadă desfăşurăm activitatea numită „Gradiniţa estivală„, la care participă copii proveniţi din grupurile dezavantajate din comunitatea romă din municipiu„.

Proiectul se desfăşoară sub egida ministerului învăţământului, beneficiind, în acelaşi timp, şi de sprijinul financiar şi material din partea unor firme din municipiu. Chiar dacă nu îmi stă în obişnuinţă să fac reclamă, de astă dată, o fac, cu dragă inimă: Asociaţia Voluntarilor Castel Banffy, Fundaţia Raţiu, Primăria – prin serviciul de asistenţă socială, condus de Floriana Prahoveanu, MILEXIM srl.


Aceştia din urmă, asigură furnizarea mâncării în sistem catering şi am avut, sincer, impresia că pun şi suflet în ceea ce fac! În ziua vizitei mele, porţia pe care au primit-o copiii a fost formată din două pulpe de pui, cu salată mexicană, şi un măr uriaş. Cantitatea, calitatea şi prezentarea sunt deosebite. Munca prichindeilor de a dovedi mărul, mai mare decât mânuţa lor, justifică elogiile anterioare.

Copiii au parte de un program educativ de patru ore, între 8 şi 12, dimineaţa. În proiect sunt cuprinşi 20 de copii, selectaţi după situaţia materială a familiei, de către mediatorul Lacatos, om ieşit din comunitatea romă ca să-şi ajute semenii. Sunt copii de 5 – 7 ani, cu preponderenţă, copii care nu au avut până acum parte de bucuria grădiniţei, iar printre aceştia, au prioritate cei care urmează să meargă la şcoală în curând. Pentru că scopul proiectului este integrarea şcolară a acestor copii.

Educatoarea se prezintă singură în filmuleţ. Din echipă, mai face parte şi Claudia Kalai, mediator sanitar. Astfel, copiii deprind şi noţiuni de igienă, printre jocuri şi lecţii serioase.

În curând, vor sosi şi pachete cu ajutoare, trimise dinspre Guvern, constând în haine şi încălţări, ghiozdane şi rechizite necesare viitorilor ucenici într-ale învăţăturii.

Am discutat şi cu mame venite, la sfârşitul programului, să-şi preia odraslele. Sunt foarte mulţumite, încântate, chiar.

Printre proiectatele activităţi ale Grădiniţei estivale, una – aşteptată cu nerăbdare de copii! –  este excursia de săptămâna viitoare. Cu un autocar, pus la dispoziţie de Primărie, copiii vor merge să vadă animalele de la Grădina zoologică din Târgu Mureş. Teoretic, sunt deja pregătiţi! Doar sunt studioşii de la Grădiniţa estivală!

Altădată, într-un ziar, aveam o rubrică intitulată „O zi am fost …”. Acum, mi-aş fi dorit să fiu, măcar pentru o zi, copil!

Posted in: 26 - şcoala