Operaţie pe trafic deschis

Posted on 22 August 2011

0


În cadrul proiectului cu finanţare europeană, de reabilitare a alimentării cu apă şi a reţelei de canalizare din municipiile vecine şi comune din CUA, o parte din lucrări sunt în executate în subantrepriză de către firma Ardeal Trust srl. Am profitat de faptul că directorul firmei a fost şi director al fostei regii cu specific, ca să mai aflu câte ceva despre modul lor de lucru.

Cu şanţ ori fără

Lucrările de pozare a conductei colectoare a canalizării s-au făcut, în parte, utilizând o metodă modernă de introducere a noului tub şi vechea conductă. Maşinăria este adusă din SUA şi reuşeşte să execute lucrarea fără a bloca traficul pe strada respectivă.

Adică: se sapă din loc în loc până la adâncimea vechii conducte (3 – 5 m), se depistează traseul tuburilor din beton şi prin această cale existentă se trage tubul multistrat. Dacă totul merge bine, o sută de metri de tub intră în traseul vechi. Adică, prin metoda Pipe Bursting. Economia, ca bani, nu e cine ştie ce. Dar, dacă te gândeşti că pentru a săpa un şanţ de câţiva metri adâncime ai nevoie de toată lăţimea străzii, fără trafic auto care să pună în pericol soliditatea pereţilor şanţului, … Turda, ca şi Câmpia Turzii, sunt oraşe liniare. Trama stradală este, aproape, unică. Nu ai străzi paralele pe care să deviezi traficul în timp ce tu sapi. În plus, o astfel de săpătură induce, ulterior, pentru mult timp după lucrare, riscul tasării noului sol de deasupra conductei. În termeni profani, altă distracţie!

E uşor a scrie versuri, dar e mai greu să realizezi o „operaţie pe trafic deschis” într-un oraş ca municipiile de la capătul Arieşului. Scrierea de mai sus se vrea a fi un omagiu adus acestor muncitori, care ne ajută să avem facilităţi moderne realizate cu tehnologii moderne. Povestea lui Bercea e mai lungă şi … va urma!

Anunțuri