Ziua Patrimoniului

Posted on 28 Septembrie 2011

12


Dinspre Fundaţia Raţiu, am primit invitatia la manifestarea organizata de Ziua Patrimoniului la muzeul turdean. M-am dus, cu inima-ndoita, pentru ca aveam deja, în trista mea experiență, antecedentele manifestărilor paznicilor acestei instituții, care nu au treaba cu reguli logice, democratice, ci, cu ordinele date de tov. director. Pentru că, nu vorbim de o instituție publică, de cultură, ci, despre una tipic turdean-bugetivoră!

Am trecut prin părculeţul forfecat de harnicia tov. arhitect viceprimar, din care s-au ascuns coloanele romane distruse in timpul lucrarilor de modernizare, iar, pe piesele ramase, stau funduri de osteniti.

 

Am ajuns la poarta, am intrat in curte, am intrat si in muzeu. Dupa aceea, s-a trezit paznicul, fara uniforma sau ecuson (eu, vizitatorul, trebuie să ştiu!), dar, cu interdictia de a fotografia, neafişată pe tot parcursul meu de la poartă până în muzeu (eu, vizitatorul, trebuie să ştiu!). Apoi, mi-a spus muzeograful ca ei sunt numai gazde ale manifestarii, deci, nu ar fi vreo problema din partea lor. Apoi, am reusit sa trec pe usa blocata de o femeie (revoltata ca am observat ca-mi blocheaza trecerea!), am ocolit cladirea, ca sa intru pe intrarea de sticla si … am dat de primul semn care ma anunta ca fotografiatul este interzis! Am închis aparatul.

http://youtu.be/chFAaUqDAcQ

La etaj, intr-una dintre sali, dintr-un grup, cineva a fotografiat. Dar, vajnicul paznic nu l-a observat, ci, a venit sa ma apostrofeze, chiar daca aparatul meu era inchis. Evident, cu suita uzuală de ameninţări şi mojicii. Aproape ca as putea crede ca ar avea ceva cu mine!

Jos, la manifestarea ce se pregatea, am avut iarasi parte de doua opinii diferite: e voie sau nu e voie sa fotografiez la manifestare. Am convenit cu muzeograful – care nu stia precis! ca il voi suna mâine ca sa-mi spună exact. Si … am plecat, pentru ca din amabilitatea oferita de personalul muzeului reiesea indemnul … sa-mi vad de treaba si sa nu pun intrebari necuprinse in planul de activitate.

Întrebările mele ar fi fost cam acestea:

– de ce s-a permis distrugerea artefactelor romane in timpul reamenajarii parculetului?

– de ce s-a ales o cale atat de intortocheata pentru intrarea in muzeu?

– cand se vor valorifica – prin expunere – artefactele distruse si aflate in curs de restaurare? oare, nu ar fi fost mai ieftin sa fie protejate INAINTE de inceperea lucrarilor?

– interdictia de a fotografia/filma nu ar fi trebuit afisata pe poarta muzeului, ca sa nu mai fim la cheremul unuia care nu poarta ecuson, dar, se tine a fi paznicul muzeului? o fi … sub acoperire?!

Sunt sigur ca nu voi primi răspunsuri. Pentru ca, vorba unui alt bugetivor: nu am trecut adresa mea de domiciliu pe întrebări si nu știu, bietii de ei!, unde sa trimita raspunsurile.

A propos de paznic: va reamintesc de elegantele maniere ale subordonatilor tov. director, din timpul lucrarilor de pregatire a grabitei inaugurari a muzeului:

http://youtu.be/b-9K9hIbJOU si http://youtu.be/A6s0tsnI1mg

Stimate tov. paznic, in democratie, nu se lucreaza cu „ar trebui sa stiti„, ci, cu afisarea a ceea ce trebuie sa stiu. Nu vii tu, paznic, sa-mi spui ca este interzis ceea ce nu am gasit la poarta sau pe usa. Rolul tau nu este sa imi spui mie ce vrea tov. director, ci, sa te ingrijesti sa nu calc regulile AFISATE! Regulile pe care nu le cunosc, nu am obligatia sa le respect. A veni tu, ulterior, cu astfel de pretentii, se numeste „agresiune”. Intr-un stat democratic, evident!

Cat despre „nu-ti spun ca e tov. director de fata si intreaba-o pe ea„… este acelasi lucru cu atitudinea paznicului. Nu-ti cerusem sa-mi comunici secretele institutiei, ci, doar informatii publice. Dar, daca nu te lasa tov. director …

… am plecat, in timp ce colegii de la presa „oficioasa” veneau cu aparate de fotografiat si de filmat. Pentru ca … stiti povestea cu fundurile porcotalii. Interdicţia dictată de paznic este numai pentru mine?! Am plecat, ca sa nu aflu ca as fi creat vreo stare conflictuala, între democratia portocalie a personalului muzeului si … Va atrag atentia ca in filmulet apare si vajnicul voluntarist democratician si am obtinut acordul altitei sale pentru filmare. Deci, sa nu-mi vina maine cu ordinul de a sterge filmarea de pe blog!

Update: de la unul dintre cei care au urmărit manifestarea până la final am aflat că niciunul dintre cei care au fotografiat/filmat în muzeu nu au avut parte de admonestări din partea personalului muzeului! Normal, fiind vorba despre jurnalişti oficioşi (trăitori din reclama plătită de primărie), deci, ştiu ce e voie să vadă şi ce nu! Aproape ca as putea crede că tov. paznic ori tov. director, ar avea ceva cu mine!

Inca un update: tocmai am primit, pe e-mail, imagini de la muzeul atat de strasnic pazit de … paznicul nastrusnic! Il informez ca, astazi, nu mai trebuie sa ai aparat de fotografiat de 5 MP in mana, ci, poti filma cu telefonul de 8 MP!

 

