Piatra de temelie la Catedrala Turda

Posted on 7 Februarie 2013

4


a DSC02410M-a contactat Părintele Gotea, Preot Paroh la Catedrala Turda, pentru a-mi arăta acte din istoria bisericii. Ne cunoaştem de mult timp. Prin anii ’80, eram, chiar, vecini. Îmi amintesc că, într-o dimineaţă, mergând împreună înspre centru, i-am mărturisit „păcatul” pe care îl fac, în fiecare Primăvară: rup o floare de magnolia, din faţa Catedralei. Mi-a plăcut răspunsul: „Dacă faci cu acea floare aceea ce cred eu, eşti iertat a priori”. Într-adevăr, aşa cum intuise Părintele, dăruiam floarea unei femei.

În discuţia noastră, am abordat mai multe aspecte, legate de Catedrala turdeană.

În primul rând, mi-a explicat că termenul „catedrală” se foloseşte şi pentru „cea mai mare biserică dintr-un oraş mai mare, nu numai pentru biserica – sediu al unui episcop„.

În al doilea rând, am căzut de-acord că este jenant faptul că monumentul din faţa Catedralei – închinat eroilor aviatori de pe frontul de est – este ascuns de magnolii şi m-a asigurat că se vor toaleta cei doi venerabili copaci. Monumentul este unul dintre puţinele care mai sunt în România, în memoria luptătorilor din războiul împotriva Uniunii Sovietice.

Această prezentare necesită JavaScript.

Apoi, am ajuns la tema invitaţiei ce mi-a adresat: mi-a arătat

terenul cat 1Actul de vânzare cumpărare a terenului pe care s-a ridicat Catedrala. Cele patru pagini ale documentului le puteţi citi pe blogul Zamfir de Turda, blogul meu cu file de istorie locală.

 

Biserica Ortodoxă a cumpărat terenul („288 stingini” pentru „5205 lei”) de la Primăria Turda, cu o clauză ce prevedea retrocedarea terenului, dacă se renunţă la ridicarea bisericii. Actul – întocmit la „20 Novembre 1920” – îi are, printre semnatari, pe Primarul Juliu Genţiu şi pe Protopopul şi Parohul local Jovian Murăşan şi terenul a fost întăbulat la 28 aprilie 1921. După punerea pietrei de temelie.

Demersul Părintelui Gotea vine pe fondul existenţei pe internet a unor afirmaţii, conform cărora, „Biserica Greco-Catolică ar fi donat terenul respectiv”. Din actul prezentat în imaginea alăturată, respectiva afirmaţie se dovedeşte a fi neconformă cu adevărul.

a DSC02487În veacurile trecute, până pe la 1925-1930, actuala Biserica Ortodoxa se definea ca Biserica Greco Orientala, adica de rit grecesc (ortodox) si de rasarit. Protopopul Jovian Murăşan era protopop al Turzii si paroh al parohiei ortodoxe Turda Veche, pentru ca el venise la Turda, in 1903, de la Viisoara – vechiul sediu al ortodocsilor, pana atunci, apoi, construise Catedrala intre 1925-1935, unde a devenit protopop si preot la Parohia Turda I, care functioneaza pana astazi si al carei titular sunt in prezent eu, din 1982. Pentru mine este o mare cinste ca sunt urmasul la acelasi altar al marelui ctitor” – îmi explică Părintele Gotea.

Totodată, am mai avut plăcerea să văd ciorne scrise de Jovian Murăşan, precum şi un registru cuprinzând şedinţele Consiliului parohial, pe perioada 1914 – 26.

Părintele Gotea mi-a citit ciorna discursului pregătit de Jovian Murăşan pentru solemnitatea punerii pietrei de temelie la ridicarea Catedralei:

Mulţumesc, Părinte!

Documentele merită a fi studiate în detaliu, drept care au fost copiate în mai multe exemplare, care urmează a fi remise celor în măsură să le valorifice din punct de vedere istoric. Mie mi-a fost rezervată onoarea şi plăcerea de le face cunoscute.

Posted in: 28 - religie