Cine a fost Iacob Şuteu?

Posted on 23 Octombrie 2013

1


Am publicatn pe blogul Zamfir de Turda, dar, consider util să reiau şi aici:

Referitor la imaginea alăturată, pe care am publicat-o în postarea despre cabana de la Cheile Turzii, am primit nişte explicaţii de la turdeanul Radu CERGHIZAN:

„In cele 2 triunghiuri de sus, este inscripţionată jumătate din cunoscuta cristogramă românească bizantină, IC CX NI KA, aici apărând primele 4 litere (IC şi CX = „Isus Cristos”). Celelalte 4 litere ale cristogramei (NI şi KA = „învinge”) nu au fost scrijelite în cele 2 triunghiuri de dedesubtul primelor.

cht SAM_7060Epitaful propriu-zis l-am desluşit, după cum urmează, Inscripţia spune:

AICI SA ODIC

NESTE IN D

OMNU IA

COB ŞUTEU

1848

1894

Textul integral este: „Aici se odicneşte în Domnu Iacob Şuteu 1848-1894” şi mă întreb:

– Cine a fost Iacob Şuteu?

– De unde provine piatra funerară?

– Când şi de ce a fost incastrată în interiorul cabanei noi?

– Să fi avut Iacob Şuteu vreo legătură de rudenie cu constructorii cabanei?

Să ne amintim că:

Prima cabană de la Cheile Turzii a fost inaugurată de societatea maghiară E.K.E. (Erdélyi Kárpát Egyesület = Societatea Carpatică Ardeleană) în 4-5 iunie 1894. A fost  o construcţie în formă de turn şi care a fost demolată în 1937.

Piatra de temelie a noii cabane (cabana actuală) a fost depusă în 3 iunie 1934, în cadrul unei ceremonii, în prezenţa a aproximativ 4.000 de participanţi.

Terenul pe care s-a construit cabana nouă a fost donat de moşierul din Sănduleşti, Bors Mihály. Tot el a fost cel care a donat 40.000 lei pentru lucrările de construcţie ale cabanei şi a finanţat reparaţia drumului care ducea de la Sănduleşti spre Chei.

Inaugurarea propriu-zisă a avut loc în 8 septembrie 1935. După moartea lui Bors Mihály, survenită la 8 ianuarie 1937, pe zidul cabanei noi a fost dezvelită la 20 septembrie 1937 o placă comemorativă în cinstea lui.

Iată că precum consăteanul tatălui meu, Lucian Blaga, prin  întrebarea mea, în loc să aduc lumină, am indus căutări pentru . .. alte înţelesuri!

Posted in: 72 - TURDA ieri