Sinagoga din Turda

Posted on 3 iunie 2011

9


Am suferit adesea văzând lacătul de pe uşa sinagogii din Turda. Vedeam în acest obiect, ce bara intrarea în fostul lăcaş de cult, semnul dispariției unei comunităţi din zestrea urbei. În şcoala generală, am avut un coleg, Bercovits, cu care ne-am înţeles destul de bine. Atunci, nu dădeam importanţă originii sale. Era doar un coleg, un prieten. Apoi, un coleg de serviciu, tot evreu, era fericit că a primit aprobarea de emigrare în Israel.

În postarea, Ziua Holocaustului în România, am publicat şi informaţii despre rolul oraşului în viaţa evreilor, precum şi despre Sinagoga din Turda.

Sinagoga din Turda
Strada Eminescu din Turda a fost, în trecut, inima vechiului cartier evreiesc al oraşului. În anul 1930, comunitatea mozaică număra încă 852 de membri.
Evreii din Turda au aparţinut majoritar curentului mozaic ortodox, foarte puţini au aderat (spre deosebire de evreii din Cluj Napoca) curentului reformator neolog.
Noua sinagogă de cult mozaic ortodox a comunităţii evreieşti s-a construit la Turda pe str. Eminescu la nr. 24, între anii 1921 – 1926, pe locul unei alte vechi sinagogi din secolul XIX.
Ultima slujbă mozaică s-a ţinut aici în anul 1986. Pentru a se ţine o slujbă religioasă într-o sinagogă este nevoie de prezenţa a cel puţin 10 bărbaţi. În prezent mai trăiesc numai câţiva evrei în Turda, vreo 10 persoane de toţi.
Sinagoga e actualmente goală, părăsită, băncile din interior au fost vândute în anul 2000. Pereţii exteriori sunt deocamdată bine conservaţi. Din fericire, încă nu a fost transformată în depozit, cum s-a întâmplat prin alte locuri.
Deasupra intrării în sinagogă există 2 inscripţii în limba ebraică. „Clădită între anii 1921 – 1926” şi „Aceasta este poarta Domnului. Cei drepţi să intre prin ea.”. Textul inscripţiei este luat din „Psalmii regelui David” (Vechiul Testament). La evrei, citatele din biblie puse la intrarea în sinagogi este o tradiţie foarte veche.

Dcă nu mă înşelă memoria, informaţiile de mai sus sunt primite de la Radu CERGHIZAN, un turdean ce trăieşte acum în Germania.

Includerea clădirii în programul Zilelor Raţiu, ca loc de desfăşurare a unui concert, a dus la curăţirea interiorului şi la … fotografierea lui de către subsemnatul.

Vă ofer un album cu imagini, unde am adăugat şi imagini mai vechi (toate îmi aparţin).

Am discutat şi cu doamna care păstrează cheile edificiului.

Alte informații despre evreii turdeni şi sinagoga de pe str. Eminescu, puteţi afla  aici şi aici.

Despre concertul ce va avea loc, mâine, aici, în Singoga din Turda, voi încerca să vă povestesc duminică, la cafeaua de dimineaţă.

Posted in: 28 - religie