Gest reparatoriu

Posted on 28 iulie 2011

8


Cu puţin înainte de a se pensiona, prin ’85, mama mea, profesoară de matematică, a fost invidiată de un coleg care preda marxismul. „Am fost obligat să citez din Ceauşescu, dar, când am spus că România nu exportă grâu, mi s-a ridicat o jumătate de clasă în picioare, băieţi care fuseseră la Canal, şi mi-au spus: tovarăşe profesor, nu vorbi prostii pentru că noi am văzut vagoanele duduind pline spre Constanţa şi zdrăngănind goale înapoi! A trebuit să înghit obrăznicia … pentru eu minţeam, nu ei! La tine, la matematică e mai uşor pentru 2 + 2 = 4 şi pe vremea lui Carol şi a lui Ceauşescu!”!

Dezavantajul istoriei este faptul că este rescrisă după nevoie de moment ale politicului. De-aceea, gesturile reparatorii au o valoare deosebită.
În 1839, biserica „din dosu’ piaţului”, ctitorită de familia Raţiu, era greco-catolică şi era „biserica românească Adormirea Maicii Domnului din Turda Veche„. În 1948 a devenit ortodoxă şi aşa a rămas. Spre onoarea lor, ortodocşii au acceptat ca pisania, reconstituită, să fie repusă pe perete, la intrarea în biserică. Cu acest prilej, s-au restaurat şi crucile de pe mormintele strămoşilor răţeşti.
Astăzi, 29 iulie 2011, a avut loc o mică ceremonie de sfinţire a acestor monumente de istorie. Ale răţeştilor şi ale Turzii, deopotrivă.
Au participat membri ai familiei Raţiu şi alţi câţiva apropiaţi. Cel mai emoţionat a fost Mircea Raţiu, cel care văzuse în copilărie, cu multe decenii în urmă, pisania originală. Indrei şi Nicolae, au onorat momentul deosebit. Ioan Gheorghe Raţiu s-a trudit pentru partea de organizare.
La final, cei prezenţi s-au reîntâlnit la agapa frăţească, unde frâiele organizatorice au fost preluate de Pamela Raţiu.

Am avut onoarea să fac parte dintre invitaţi. Drept care mi-am făcut treaba de cronicar şi vă prezint, pe scurt şi cu câteva imagini, memorabilul eveniment. Şirul de evenimente ce rescriu/reconstituie istoria familiei Raţiu, va continua, în zilele următoare, la Blaj şi Teiuş.

Notă: Puteţi găsi lucruri interesante şi pe celelalte ZAMPObloguri:  zamfirpop.com, zamfirpop.wordpress.com blogulise.wordpress.com, zam-fir.blogspot.com, filumenie.wordpress.com, zamfirpop.over-blog.com, precum şi pe blogul de mediu: aefcfoto.blogspot.com

Posted in: 72 - TURDA ieri