Între Cluj şi Blekinge, escală la Turda

Posted on 2 septembrie 2012

1


În programul celei de-a treia zi din Zilele Turzii, s-a strecurat şi un eveniment mai puţin obişnuit pentru un oraş … ca Turda. Partea scorţoasă a manifestării, cu limbajul de … plastic, al comunicatelor oficiale, o veţi găsi în presa oficială. Eu, ca blogger, am obligaţia să vă povestesc, cinstit, ce am trăit astăzi.

Turda a fost gazda unei întâlniri deosebite, între reprezentanţi ai judeţului Cluj din România şi ai judeţului Blekinge din Suedia. Aceştia, au pus de-o înfrăţire între regiuni. Protocolul a fost semnat astăzi, în sala mare a Primăriei din Turda. La doi paşi de însemnele … Crăciunului. Spre a ne aminti că Scandinavia – din care Suedia e componentă – este mai aproape de Polul Nord şi de casa lui Moş Crăciun!

Mai întâi, în centrul oraşului, am întâlnit un grup folcloric de copii, care cânta şi juca, cu sârg, în faţa unui grup de oficialităţi. Locale, judeţene, naţionale şi … suedeze. Spre delectarea, mai ales a oaspeţilor scandinavi.

Apoi, în sala mare a Primăriei, mai plină ca oricând, s-au rostit scurte alocuţiuni.

Viceprimarul Turzii, Lucian Nemeş, a spus că „dorim să facem cărămizi din sare pentru o salină artificială în Suedia„. Senatorul Alexandru Cordoş definea Turda ca fiind „un posibil punct de colaborare cu Suedia„. Răduţa Matache, ambasador al României în Suedia mărturiseşte că pleacă de la noi „ca ambasador al Turzii şi Clujului în Suedia” şi ne asigură că documentul semnat „nu va rămâne o simplă foaie de hârtie” pentru că „avem deja un plan de acţiune„. Alexandru Ghişe, consilier în MAE, a fost cel mai emoţionat şi a explicat: „Turda este oraşul în care mi-am făcut buletinul„! Gheorghe Vuşcan, prefectul judeţului Cluj, anunţă iniţierea unui Birou unic de consiliere a investitorilor străini. Consulul onorific al României la Sölvesborg, Olivia Costea, originară din Uioara apropiată, a spus:

La final, Horea Uioreanu, preşedintele Consiliului judeţean Cluj, concluzionează că „este cea de-a zecea înfrăţire a judeţului” şi „un pas spre deschiderea reală a judeţului înspre Suedia şi lume„.

Din mass-media judeţeană am aflat că Protocolul de colaborare dintre cele două judeţe s-a concretizat în urma iniţiativei Grupurilor Parlamentare de Prietenie România – Suedia şi Suedia – România, reprezentate prin Preşedinţii Alexandru Cordoş şi Peter Jeppsson, precum şi a Ambasadei României în Suedia, iniţiativă sprijinită de  Consiliul Judeţean Cluj. Protocolul vizează intensificarea colaborării la nivel de autorităţi locale din cele două judeţe. În acelaşi timp, este încurajată colaborarea între mediile de afaceri, instituţiile de învăţământ, etc., menite să contribuie la dezvoltarea relaţiilor economice, sociale şi culturale, în beneficiu mutual.

Protocolul a fost semnat cu degajare prietenească şi cu speranţe, de ambele părţi, de concretizare cât mai benefică.

Această prezentare necesită JavaScript.

Un grup de solişti de operă, au performat spre destinderea frunţilor după momentul oficial. Iar, o cupă de şampanie a făcut şi mai agreabile discuţiile ulterioare, libere, scăpate din chingile … protocolului.

Am întrebat pe Excelenţa Sa, Răduţa Matache, ambasador al României în Suedia, despre asemănările dintre cele două regiuni care s-au înfrăţit şi am aflat că şi complementaritatea dintre ele este foarte importantă:

La orice m-aş fi aşteptat, dar, la atâta lipsă de formalism, la atâta spirit democratic în masa participanţilor, … Mi-am amintit de reuniunea de consiliu local dintr-un sătuc francez, la care am asistat cu două decenii în urmă şi unde, absolut toţi erau egali, discutau de la egal la egal, orice vorbă rostită era analizată la fel, indiferent din gura cui ar fi ieşit.